12 de nov. 2017

Allioli de codony



Ingredients:
  • 1 codony
  • 1 gra d'all
  • Oli d'oliva
  • Sal


Elaboració:

Pelar, fer a trossos i bullir el codony. Escórrer i deixar refredar. En un morter, aixafar el gra d'all amb la sal. Afegir els trossos de codony i anar-los aixafant amb la mà de morter, fins a aconseguir un puré. Incorporar l'oli a poc a poc, sense deixar de remenar, com ho faríem amb qualsevol allioli.

Es pot afegir un rovell d'ou, però a mi m'agrada sense, perquè així es conserva durant més temps. Si voleu aprofitar la temporada de codonys i fer-ne més quantitat, podeu guardar aquest allioli en pots petits de vidre i coure'ls al bany maria per allargar-ne la conservació i omplir el rebost.

La recepta és típica dels pobles de muntanya, jo la vaig trobar fa temps al Corpus de la Cuina Catalana i d'ençà que tenim dos codonyers al nostre hort, m'agrada fer aquest allioli. Té un gust una mica dolç, que li dóna el codony i el picant de l'all. Es pot utilitzar per acompanyar plats de carn i peix, simplement en una torrada de bon pa, per gratinar un bon bacallà o incorporar-lo en alguna altra preparació, per exemple a la carn per fer unes mandonguilles (això últim se m'acaba d'ocórrer mentre escric aquest post, ho hauré de provar).

A principi de novembre, des de fa uns anys, a Tremp (Pallars Jussà) se celebra una Fira del Codony de Tremp dedicada a aquesta fruita de tardor i entre les activitats hi ha un concurs d'allioli de codony.

Més info en aquest enllaç




8 comentaris:

  1. Saps que no l'he tastat mai? El trobo ben sorprenent i original!
    Salutacions,
    Olga

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquest cap de setmana n'he fet una dotzena de potets. Al bany maria i es conserven tot l'any.

      Elimina
  2. No el cuneixia,el fare aviam que fiuen els de casa,gracies

    ResponElimina
  3. Avui en faré, jo acostumo a bullir- lo juntament amb una poma, perque el codony de vegades tendeix a ser àcid.

    ResponElimina
  4. Jo en faig cada any. L’he fet amb poma, sense, amb ou i sense ou. Es bo de totes maneres.

    ResponElimina